Menu Sluiten

Reisverslagen

Dag 1 —-> 15 juli 2019

Hallo! Vandaag gaan we op reis! Om 03:00 uit bed om afscheid te nemen van de ouders en andere geliefden, om  daarna om 03:30 op de bus te stappen richting Brussel. In de bus was het de bedoeling om nog even te kunnen slapen maar dat plan ging natuurlijk absoluut niet door. Eenmaal op het vliegtuig begon het echte avontuur. De mensen ontvangen ons allemaal met open armen en iedereen wil graag weten wat we precies komen doen. Toen we aankwamen werden we verrast door de hele groep van Youth for Christ die ons de komende tijd gaat helpen. Na het eten bidden we met z’n allen op een goed vervolg van onze reis en daarna ging iedereen slapen :). De groetjes aan iedereen thuis (en speciaal aan mama Petra en papa Eduard, kusjes aan Anouk)

Verhaaltje geschreven door Marit 🙂

Dag 2 —-> 16 juli 2019

Na een echt vakantie ontbijt met stokbrood en Hollands beleg werden we opgehaald door Anna (de coördinator van de kinderactiviteiten) om de locatie te bekijken en kennis te maken met een aantal van de kinderen. Daarna hebben we als groep een rondleiding gehad en hebben we een introductie gekregen hoe we de komende weken te werk gaan. Na een eerste uurtje bouwen en het voorbereiden van de kinderactiviteiten zijn we richting het strand gelopen. Alleen de wandeling is al een hele beleving! Alles is anders: de geuren, de chaos op de weg, de autogassen maar ook het steeds aangesproken worden door verschillende mensen, met de vraag hoe het met je gaat… en dan de warmte die echt nog even moet wennen.

De mensen zijn erg vriendelijk en gemoedelijk. Vanuit de jongeren van Youth for Christ, worden we steeds heel vriendelijk geholpen. Als we iets vragen wordt het gelijk geregeld.

De locatie is heel basic, maar alles wat we nodig hebben is aanwezig. Van keuken tot douche, al is die laatste wel koud. De wc is schoon en vanmorgen werd alles keurig voor ons schoon gemaakt. Er zijn zelfs nieuwe stapelbedden voor ons gemaakt dus het slapen komt komende twee weken wel goed!

Dag 3 —-> 17 juli 2019

Ruben is vandaag jarig en we hebben natuurlijk keihard gezongen voor hem. Hij kreeg een broodje met kaarsjes erin om uit te blazen. Verder kreeg hij van een aantal mannen in de groep een levende kip. Prachtig, wat hebben we gelachen. De kip werd op Gambiaanse manier van het leven beroofd en heerlijk bereid voor het avondmaal. De kip was heerlijk. Ruben bedankt!!

Woensdag was de eerste dag dat we het volledige programma uitvoerden. Een team ging koken, een team ging met de kinderen aan de gang en het andere team ging aan de slag op de bouw. Bouwen in Gambia gaat op een hele andere wijze dan we in Nederland zien. Zand, grind, cement en water wordt op een hoop gegooid en met de diverse handen met de schop gemengd. Oei, dat is wel even zweten met 35 graden, maar de mannen en dames gingen flink tekeer. Vervolgens wordt de specie in kruiwagens geschept en op de plek van bestemming gebracht. De fundering is nu op één niveau gebracht. Morgen worden de zelf gebakken stenen (gemaakt door de lokale bevolking) op de plaats gelegd.

De activiteiten die we voor de kinderen organiseren wordt op een andere school op loopafstand gehouden. Er waren deze dag maar liefst 70 kinderen. Alle kinderen spreken goed Engels en vinden het prachtig dat we er zijn. De begeleiders worden ondersteund door lokale juffen. De kinderen hebben geknipt, geplakt, gevouwen en hebben er ontzettend van genoten.

De cateringploeg verzorgen de hele dag het eten van ontbijt tot diner. Ze helpen Rose (de vrouw van onze inspirator Jammeh Seal) mee in de keuken. Het gaat vooral om snijden van groente en fruit. De maaltijden smaken heerlijk en tot nu toe nog geen zieken. Top!!.

In de avond hadden we een bijbelstudie in de kerk van Jammeh Seal. Er waren diverse sprekers en een aantal dames die iets zongen. We werden daar als team hartelijk ontvangen. Ruben werd daar op het podium geroepen ivm zijn verjaardag en mocht een prachtige kaart ontvangen.

Dag 4 —-> 18 juli 2019

Vandaag alweer feest, want Sara was jarig. Ze kreeg van de meiden een stokbrood met kaarsjes erin. Het was voor Sara een prachtige dag. Ze had nog nooit zo’n verjaardag gevierd. Ver weg en ook nog zonder familie, maar ze heeft er ontzettend van genoten.

Vandaag is ook de eerste steen gelegd. Deze is door onze ‘Opa Rindert’ gelegd. Een mooi moment, want hier komen we voor: het aanbouwen van een school. Deze dag ging het hard op de bouw. De planning was om een halve dag aan de slag te gaan, maar het bouwteam wilden effe heerlijk knallen en hebben gewoon doorgezet.

Ook bij de kinderen was het weer beregezellig. Weer ruim 70 kinderen. De mond op mond reclame werkt vaak het beste blijkbaar. We hebben veel spullen vanuit Nederland meegenomen om te gebruiken en om weg te geven. De kinderen vinden zingen en swingen heel fijn. Wij mogen wel wat meer los gaan. Er werd veel gevoetbald. Dit ging erg goed en de jongens van onze groep die meededen hadden veel lol. Er zijn een aantal ruiten gesneuveld, maar ze hebben veel plezier gehad. Rond 1 uur was het kinderprogramma afgelopen en gingen ze weer terug naar de school die we aan het bouwen zijn. Op dit moment hadden we vrij weinig te doen en konden we kiezen uit niksen, bouwen en naar het strand gaan. Uiteindelijk zijn de jongens gaan bouwen en de rest is gaan niksen. Ruud, Rindert en Lyjan zijn even bij het strand gaan kijken en hebben een duik genomen.

Om 5 uur vertrokken we richting de markt in Serrakunda. Een hele grote markt met heel veel mensen. Hier heeft iedereen wat souvenirs gekocht waarvoor we erg moesten afdingen. Dit was een erg mooie ervaring, maar ook evengoed best wel spannend voor sommige jongelui. Toen was de tijd aangebroken voor het avondeten. Rijst met vis en fruit stond deze keer op het menu. Erg lekker. Complimenten naar de vrouwen die het eten maken en dat ze hun eigen eten opofferen voor ons. Zij eten onze restjes als avondeten. Super mooi om te zien hoeveel ze voor ons over hebben. Frank en Yada hebben hierna de maaltijd afgesloten en daarmee ook de dag.

Dag 5 —-> 19 juli 2019

Vandaag hebben we weer ons volledig programma gedraaid. In de bouw hebben we weer grote sprongen gemaakt. Je ziet dat de jongelui super gemotiveerd zijn, omdat ze weten wat ze moeten doen en zien het gebouw omhoog komen. In totaal lopen er gemiddeld 20 mensen op de bouwplaats. Er wordt keihard gewerkt en ze hebben veel lol. Af en toe om wat warmte af te stomen wordt er een bouwhelm met water over een ‘bouwvakker’ gegooid.

De kinderen op de school waren ook weer enthousiast. De groep was weliswaar minder groot, maar het ging voorspoedig. Onze ‘schooldirecteur Shasikala’ heeft de wind er goed onder en dat is ook nodig bij de kleine kinderen. Je hebt aan vier ogen tekort. Ze zijn vliegensvlug en vechten voor hun territorium. Ze hebben echt een overlevingsdrang. De dag wordt altijd afgesloten met een traktatie van brood en limonade.

Ook de cateringploeg was weer zeer actief. Deze dag hebben we pannenkoeken gegeten met veel groente en fruit. Vooral de mango’s zijn zeer populair.

Deze dag gingen we eerder stoppen zodat iedereen een heerlijk zoute duik in zee kon nemen. Er werd gevoetbald, en gezwommen in hoge golven. De meiden konden heerlijk zonnebaden op relaxstoelen en hebben hun eerste bruine kleurtje binnen.

Na het diner hebben we met de Youth for Christ vrijwilligers gedanst op gospelmuziek. Rindert was hierbij wel de beste van allemaal. We waren allemaal moe van het dansen en gingen daarna heerlijk slapen in onze muskietennetten.

Zoals je leest is onze werkweek perfect verlopen. WE GENIETEN VOLOP!!!

Dag 6 —-> 20 juli 2019

Waren we eerst van plan vandaag gezinnen te bezoeken, veranderde ons plan gister om 22 uur nog in een bezoek aan slaven eiland Kunta Kinteh. Dit bleek alleen op zaterdag mogelijk: dus het bezoeken van de gezinnen doen we morgen!

Op deze momenten realiseren we ons weer wat een fantastische gastheer Pastor Seal van Youth for Christ is: Laat in de avond regelt hij voor ons nog dat er een boot voor ons klaar ligt om ons naar het eiland te varen EN afgelopen nacht heeft zijn vrouw nog een heerlijke lunch voor ons bereid!

Om 9 uur werden we door 2 busjes opgehaald en naar de rivier gebracht, daar stapten we op een bootje waarmee we in ongeveer 2 uur over rivier de gambia varend aankwamen bij het eiland Kunta Kinteh. Het varen was heerlijk relaxed, liggen op een matrasje in de zon of lekker zittend voorop de boeg van de boot genoten we van de zon.

Eerst zijn we naar het eiland gevaren waarna we de gelegenheid kregen om het eiland waarop een slavenfort gelegen was te bekijken. Na wat rond gelopen te hebben zijn we naar het vaste land gevaren. Per boot was dit ongeveer 10 minuten varen. Daar bezochten we het slavenmuseum. Ze vertelden ons dat wanneer je van het eiland naar het vaste land zwom als slaaf je weer vrij was: dit lukte eigenlijk niemand…

Het museum zelf stelde niet zoveel voor: al is de geschiedenis op zich toch wel indrukwekkend!

Na nog wat gedronken te hebben zijn we weer terug gevaren. Door een stevige wind waren er mooie golven! Ook was het landschap wat veranderd omdat er in de monding van deze rivier het effect van eb en vloed nog zichtbaar is: waar op de heenweg de bomen tot het blad onder water stonden waren nu de stammen en wortels zichtbaar!

Heerlijk ontspannen kwamen we weer “thuis” in ons Youth for Christ “hotel”: Op naar morgen!

Dag 7 —-> 21 juli 2019

Vanmorgen na de het ontbijt gingen we in groepen naar de kerkdienst. Iedereen zag er keurig uit. In Gambia is het gebruikelijk dat als je naar de kerk gaat dat je dan mooiste kleding aandoet. Er waren diverse sprekers die iets over hun geloof vertelden. Vervolgens hebben we diverse liederen gezongen. Susanne zong ook nog een prachtig lied met het koor mee. Na een aantal liederen was het de beurt aan Rindert die een preekje in het Engels over het mosterdzaadje ging houden. Ja, ja die Rindert doet het maar even…….Alle aanwezigen kregen een paar mosterdzaadjes die Rindert had meegenomen uit Slootdorp. Na weer een aantal liederen moesten wij naar voren komen en kregen wij een warm applaus van de mensen. Ze vonden het prachtig wat wij hier in Gambia deden. Het lied dat wij in de uitzwaaidienst hadden gezongen hebben we daar ook gezongen. Het koor kende de melodie en vervolgens werd een iets andere versie nog een keer in het Engels gezongen. Prachtig!

Na de kerkdienst hebben we weer heerlijk gegeten op ons verblijf in Fajara. Na het eten hebben de koffers gesorteerd en alle kinderkleding en -schoenen, tandenborstels en tandpasta ingepakt om mee te nemen naar de armste wijken van Gambia. Onze projectleider had ook nog eieren, olie en rijst geregeld om uit te delen. Wij hebben een wijk bezocht waarin ongeveer 15 gezinnen wonen. De gezinnen waren ontzettend blij met onze komst en waardeerden het ten zeerste wat we hadden meegenomen.

Als afsluiting van de dag hebben we nog een kleine krokodillenfarm bezocht. Hier hadden we de mogelijkheid om een echte krokodil aan te raken,( doodeng (groetjes Sara) ). De krokodillen waren erg rustig, ze deden soms hun mond open wat er best eng uitzag. De gids legde ons uit dat ze dit deden, omdat ze dan wat warmte kwijt kunnen raken. Toen we thuis kwamen was Rose al druk bezig om eten voor ons te koken. Was wederom heerlijk.

En als afsluiter van de avond weer een lekker fanatiek potje 30 seconds (was gisteren bijna mis gegaan, maar we gaan voor een herkansing dit keer zonder de verschrikkelijke dobbelsteen).

Dag 8 —-> 22 juli 2019

Na een mooi weekend hebben we de draad weer opgepakt. De bouwploeg ging weer voortvarend aan de slag. Er worden nu echt stappen gezet. Vandaag hebben we veel specie gedraaid (met de hand) en de fundering is nu helemaal gereed. Van het eerste gedeelte zijn de stenen gemetseld tot de begane grond. Morgen gaan we de rest de aanbouw de stenen op hoogte brengen. Vandaag een aantal schoppen gekocht. Als je met zoveel bouwers aan de bak moet, moet je zorgen voor voldoende gereedschap. Gambianen kijken niet echt vooruit en op het moment dat ze spullen nodig hebben worden ze gekocht. Het gevolg is dat er dan een aantal bouwers stil staan. Gelukkig heeft Rindert de bouw onder controle en hij kijkt gelukkig WEL vooruit.

De cateringploeg is weer druk in de weer geweest met de lunch. Tussendoor zorgen ze voor de bouwers die elke druppel met water graag opdrinken. In deze streek zijn veel mango’s te koop. De prijs van 4 mango’s is ongeveer een euro. Deze vrucht eten we vaak, omdat het verfrissend is en HEEL LEKKER is. Wat een feest, iedere dag heerlijke sappige partjes mango!

De kookploeg zorgt voor het ontbijt, helpen met de lunch, de afwas de eettafel schoonhouden, en alles weer opruimen, waterhalen, en de groenten wassen en snijden, een leuk en gezellig klusje want je kunt ondertussen mooi kletsen

De activiteitenploeg was ongeveer met 60 kinderen druk in de weer. Ze hadden een voorbeeld van een muizentrappetje gemaakt. Voor de meeste kinderen was dat nog niet makkelijk, maar met steun van de ploeg lukte het om iedereen een trappetje te laten maken.

Na 4 muizentrappetjes konden ze een poppetje met armen en benen maken, op een kleurig papier geplakt, iedereen nam het trots mee naar huis

Met de avondsluiting mag je zelf een onderwerp bedenken, gister was Ruud aan de beurt. Hij vroeg of iedereen over zijn rechterbuurman/vrouw een positieve karaktereigenschap wilde vertellen, dit gaf prachtige reacties, die de jongelui in hun zak konden steken!

Vandaag waren Thomas en Nadia aan de beurt.

Zij stelden aan iedereen de vraag: Wat dacht je van tevoren wat heel zwaar of moeilijk zou zijn, maar wat achteraf heel erg mee viel en toch wel positief uitpakte.

Dit gaf ook geweldige uitspraken, variërend van het eten valt eigenlijk best mee, de bedden slapen goed, ik kan gewoon slapen in een bed, tot, het is hier eigenlijk helemaal niet zo heel erg vies

Nu zitten we lekker naar muziek te luisteren en wordt er vrolijk meegezongen…

Groetjes van ons alle 23 in een warm ( maar misschien wel niet zo warm als bij jullie in Nederland)  Gambia

Dag 9 —-> 23 juli 2019

Na een ontbijt is de bouwploeg vanmorgen om 9 uur weer gestart. De bouwvakkers hebben de bekisting van de fundering gehaald en de fundering dichtgegooid: dat is wel een intensief klusje: De fundering is namelijk 1.50 meter diep! Daarnaast is de fundering van het kantoor gelegd.
In de middag begon het slopen: dit is opgepakt door de lokale bouwvakkers: de muren vielen in grote brokken om. Even deden ze ons versteld staan: boven op de muur ter hoogte van een deur stonden ze een muur om te hakken. Op blote voeten alsof ze de tak van de boom zagen terwijl ze op de tak staan ipv tegen de stam hangen.

De kinderploeg heeft vanmorgen hun spulletjes gepakt om een week kalender te maken van een gekleurd A4 een knijper, pompoentje van wol en kralen of knopen. Na ruim een uur knutselen was het tijd voor limonade en een koekje. Om daarna nog even samen buiten te spelen, waarbij zowel onze “Young one’s”, zoals Pastor Seal hen noemt, als de schoolkinderen lekker samen touwtje hebben gesprongen met een heel lang touw. Voetballen blijft wel het meest populair. De meisjes spelen hier een spelletje zoals “papagaaitje leef je nog” maar dan met hun voeten. De voet die niet gelijk is aan diegene die “aan de beurt” is, is af.

De kookploeg is vanmorgen na het klaarmaken en opmaken van het ontbijt even aan het opruimen geweest. Daarna hebben ze lekkere mango gemaakt voor de bouwploeg met een kop koffie (en dat is hier best wel een klusje met een trechter). Verder hebben ze alle ingrediënten voor de lunch gesneden. Naast een warme maaltijd bestond deze ook uit Couscous met Yoghurt als sausje bij het hoofdgerecht of yoghurt met Couscous en fruit als toetje. In de middag hebben zij de voorbereiding van de kinderspelen voor morgen gedaan.

Als uitsmijter van de dag hebben we het lokale voetbal stadion bekeken om aansluitend af te koelen in de zee! Waar een paar meter verderop  de geiten hun wekelijkse wasbeurt kregen…???!!! . De Youth for Christ jongeren gaven ons een toeristische wandeling op de weg terug naar huis, waar wederom een heerlijke warme maaltijd klaarstond. Onze Kok’s Rose en Sophie kregen een luid applaus.

Als kers op de taart is het regenseizoen echt begonnen: een lekkere tropische bui verkoelde de gezellige avond!

Dag 10—> 24juli 2019

Vandaag hebben we verschillende activiteiten gedaan. Een groep ging spelletjes spelen bij de kinderen in de school vlakbij, een groep bleef bouwen en een andere groep heeft geholpen met het maken van het heerlijke eten. Het was blafheet vandaag. Heel veel mensen voelden zich niet helemaal lekker vandaag. Het zou kunnen komen door het eten, hitte of door te weinig slaap. Het was ongeveer 35 graden vandaag. We hadden nog geluk, want we hoorden dat het in Nederland op sommige plekken wel 40 graden was, maar alsnog was het blafheet.

Vandaag hebben we bij de bouw een aantal muren gesloopt en het puin opgeruimd. We moesten met het puin in kruiwagens gooien en het verplaatsen buiten de school. We moesten de hele straat doorrijden. Verder hebben we de fundering aangevuld met grond. We hebben veel progressie geboekt.

Bij de kinderactiviteiten zijn we begonnen met een kring. In de kring zongen we een paar liedjes en starten we de dag. Daarna is iedereen naar zijn eigen klaslokaal gegaan. Daar hebben we pennenbakjes gemaakt van papier. Toen dat klaar was zijn de kinderen buiten gaan spelen en werd de dag weer afgesloten.

Bij het koken hebben we weer groente en fruit gesneden en gewassen. We helpen Rose elke dag met koken. We maken het middag eten en zij maakt zelf ergens anders het avond eten.

Deze avond zijn we weer naar een Bijbelstudie van pastoor Seal geweest. We hebben het nog weer gehad over het mosterdzaadje waar Lyjan nog een verhaal over vertelde. Dat haar ouders het zaadje hadden geplant en heel goed hadden verzorgd en tegen gepraat. Binnen 4 dagen kon je al een klein plantje zien. We hebben veel gezongen en Seal heeft een preek gehouden. De preek ging over problemen. Ook heeft Suzanne weer voor in de kerk mee gezongen.

Nu gaan we lekker wat voor ons zelf doen.

Ruben, Marit en Nandy

Dag 11—> 25 juli 2019

Het regenseizoen is blijkbaar begonnen, want het regende vanmorgen tot ongeveer 10.00 uur. Het wordt gelijk een blubberbende. Vooral de zandpaden waar je met de auto over moet is water en modder. De jongelui hebben deze keer heerlijk kunnen uitslapen want de bouw lag tot 10.00 uur stil.

Tijdens de kinderactiviteiten hebben we armbandjes van touw en kralen gemaakt. De groep was deze keer niet groot, maar ze waren bloedfanatiek met het maken van de armbandjes. Er zijn weer een aantal liedjes gezongen. Het laatste nummer “hoofd-schouders-knie” etc werd in het nederlands en Engels op diverse decibellen gezongen. De kinderen vonden het maken van de armbandjes zo mooi dat ze niet buiten wilden spelen (het was wel droog). Complimenten aan de Gambia groep.

Rond 10.00 uur ging de bouw van start. We hebben weer stenen gesjouwd, de funderingen aangevuld met zand en natuurlijk weer specie gemaakt. In de loop van de middag hebben de jongelui die nog geen steen hadden gelegd, dit alsnog georganiseerd en vastgelegd. De bouw gaat gestaag en je ziet het echt vorderen. Wij zijn alleen maar bezig met de funderingen. Dus ons werk wordt later niet zichtbaar, maar een goed fundament………….

De cateringgroep onder leiding van kok Rindert zijn ook weer druk in de weet geweest. De ruimte waar we altijd zitten te eten heeft vandaag een grote beurt gehad. Alles was weer brandschoon. De ploeg heeft de groenten en fruit weer met liefde gesneden. Lunch was weer dik voor elkaar.

Verder kwam Monica de Boer nog bij ons langs om ons project te bekijken. Monica heeft een stichting in Gambia waar ze 15 gezinnen ondersteund. Monica heeft in het afgelopen jaar een presentatie voor de Gambia groep gehouden. Leuk om haar even te ontmoeten.

Rond de klok van 16.00 hebben we een bezoek gebracht aan het plaatselijk ziekenhuis. We kregen een warm welkom in het ziekenhuis door Babucar Saine. Hij stelde ook vragen aan de jongelui van welke opleiding je mee bezig was. Ze namen alle tijd voor ons. Vervolgens gingen we naar de kinderafdeling waar we onze meegebrachte knuffels mochten uitdelen aan de kinderen die daar in het ziekenhuis lagen. Verder hadden we nog een zak met leesbrillen mee voor de ouderen en hechtmateriaal. Het was een hele ervaring voor ons allen. Het viel ons eigenlijk nog mee hoe schoon het in het ziekenhuis was. De bedden waren druk bezet. Soms 2 of 3 ouders met kind zittend op een bed. Hierdoor hebben de zusters daar een hele klus om alles in de gaten te houden.

Daarna reden we in “onze truck” naar het strand, de wagen was volgeladen met resthout om later op de avond een kampvuur te maken, we hadden de kruiwagen mee om het te vervoeren. Als we met de truck gaan wordt het steeds voller op het dak, dat is het beste plekje, wel af en toe bukken als we onder een boom met laaghangende takken doorrijden

Eenmaal op het strand gingen de meesten meteen de zee in, er waren weer heerlijke hoge golven. Een geweldige manier om even af te koelen. We hadden afgesproken met Rose dat we graag op het strand wilden eten. “No Problem” zegt Rose en rond 20.00 uur komt ze met haar team met schalen op hun hoofd het eten brengen. De bedoeling was om de maaltijd op het strand op te eten, maar het begon weer te regenen helaas. Maar we konden gelukkig in een overkapping de maaltijd nuttigen. Dit was weer een geweldige ervaring. We zouden ook nog op het strand vuurtje stoken, maar de regen gooide roet in het eten. Na het eten zijn we weer in “onze truck” geheel doorweekt van de regen, op weg gegaan naar ons verblijfadres.

Een dag om nooit te vergeten……….